top of page
bandcamp  cover.jpg
REFLEXIO - titolo laterale.png

12” LP vinyl 33rpm
+ digital download WAV/Mp3 

Marco Zanotti

alluminium 24x24cm engraving (limited ed. 60 pcs)

Gaia Carboni

INTRODUCTION

The phenomenon of re-flexio in physics consists in sending back a part of the energy of the waves incident on a body, be they luminous, electromagnetic or elastic like the sound (from the Latin re- again, backwards and flex-io to flex, to bend).

Moreover, it stands for sending the thought back to something, reconsidering it carefully. If we wait for the reflected light to change, if we shift our point of view, if we compare our impression with those of other observers and reformulate our defnition after making other experiences, then our "understanding" will be deeper.

RECENSIONI - Italia

"Il debutto solista di Marco Zanotti racconta un mondo sonoro personale fatto di curiosità (tanta), di viaggi, di ricerche, di studi, di sperimentazione, di avventure, di volti e di storie. Riuscire a condensare questo bagaglio in suono trascurando (per una volta) il suo strumento d’elezione (la batteria e gli strumenti a percussione più in generale) è la scommessa vinta da Re-Flexio"

Borguez, The New Noise

 

"Quello di Marco è un suono originale, esotico e piacevolmente organico che tocca world music, ambient ed elettronica, attuando un’interessante fusione primitivo/futuristica, per citare il maestro Jon Hassell. Ci sono inoltre curiose tracce di minimalismo, non a caso, compositori come Steve Reich, hanno sempre attinto dalla tradizione musicale africana e dalla sua innegabile energia propulsiva e quasi trascendentale. Anche qui naturalmente, il ritmo è l’indubbio protagonista del disco ma rappresenta solo la parte di un microcosmo ben più complesso e articolato."

M. Calloni, Blogfoolk

 

"La world music diventa qualcosa di intimo e riflessivo. Un’opera molto originale, minimale eppure ricca d’accenti, dove il mood è unitario, ma in cui le suggestioni cangiano poeticamente in un turbine di evocativa emozione."

L. Brunetti, Buscadero

 

"Si incontrano sguardo umano e natura, abitata da musiche a cui è impossibile attribuire una provenienza, in grado di creare nella mente di chi ascolta geografie inedite."

A.B. Averame, Rumore

 

"La realtà che Zanotti si è preso la briga di raccontarci è quella del presente. O meglio, ha provato a darci un diverso modo di affrontarlo – e affrontarci – lasciando spazio quando più possibile alla pura contemplazione, mai superficiale. Chi vorrà addentrarsi in queste profondità troverà un grande senso di pace, e una bellissima musica."

Rockit

 

"Con la passione che gli è propria il musicista fa riaffiorare in quest’opera intensa anni di ricerca e di raccolta di suoni dal mondo, lungo i suoi viaggi fisici e mentali."

G. Dal Soler, Blow up

 

"Un lavoro ispirato, dal suono personaliossimo, arricchito di molti ospiti, destinato a piacere non solo agli appassionati ma ad un pubblico più grande, che ama sperimentazione, jazz e world music."

S. Bardazzi, Rockerilla

!
Widget Didn’t Load
Check your internet and refresh this page.
If that doesn’t work, contact us.

CREDITS

All tracks composed and arranged by Marco Zanotti

Recorded at Duna Studio, Russi, Italy, Favela’s home studio, Hummingbird Lodge and Bullet Tree Falls, Belize. Other field recordings from Aldeia Manga (Santo Antão, Cabo Verde), Inhambane’s harbour (Mozambique), Guachalito (Chocò, Colombia), Kruger National Park (South Africa), Musafir (Indian Ocean, Kenya), San Basilio de Palenque (Colombia), Via Cupa canal (Chiesuola, Italy)

Mixed and mastered by Andrea Scardovi at Duna Studio, Russi, Italy

Produced by Marco Zanotti

Published by Brutture Moderne

FROM THE ALBUM'S LINEAR NOTES

This work is born from the inexhaustible quantity of stories, encounters and sounds that I have been gathering for many years, through travels, meetings and experiences. Whether they are solitary or shared, they continue to amaze me for their perennial evolution to the simple passing of time.

After several ensemble projects (Classica Orchestra Afrobeat, Del Barrio and Cucoma Combo to mention some) and almost always sitting on the drumset, Re-flexio sees me mostly alone and instead of the drums I'm playing some instruments like kamalen'goni, mbira, sanza, a handpan called Zefiro and a series of percussions, some of them just invented.

There are compositions which were conceived in front of a sea or recorded in the middle of a forest with a small mobile studio, other ones came out of the silence of an open space, early in the morning or late at night. Although few of them have resisted intact the action of time without enduring any reflection, most of the drafts have let themselves be manipulated. Poured into different containers, they have changed shape many times, until each one has met the other ones in this collection, which more than any other of my past works sofar, tells about my most intimate sphere and my desire to experiment.

RE-FLEXIO is released in a limited edition alongside the artwork by Italian artist Gaia Carboni, a sensitive and visionary soul with whom I formulated the rhetoric of this work. 

Marco Zanotti

bottom of page